Benut het potentieel van Young Professionals

Wat doet de BV Nederland met al zijn aanstormende talenten?

Enorm potentieel aan hoogopgeleide  Young Professionals

“Nederlanders zijn hoger opgeleid dan gemiddelde EU” kopt het Financieele Dagblad op 6 juni jl. Het aandeel hoogopgeleiden in de leeftijdsgroep 25-34 jaar in Nederland ligt gemiddeld in 2022 op 56,4%. Het percentage hoogopgeleide vrouwen in deze doelgroep zelfs boven de 60%. Dat is dus een enorm potentieel van hoogopgeleide Young Professionals dat op de markt komt of net is. 

De vraag is wat doet de BV Nederland met al deze hoogopgeleide aanstormende talenten? In mijn ogen te weinig! Heel veel kennis hebben opgedaan is fantastisch, fijn ook dat je werkgever en collega’s daar voor open staan. Heel jammer om toch vaak te horen te krijgen; “ja dat hebben we al geprobeerd, dat werkt hier niet zo” of de dooddoener: “ga jij nou maar eerst eens inwerken, dan hebben we het er later nog wel eens over, of zet je het even op de mail, schrijf jij even het voorstel? En dit zijn dan antwoorden op vragen die gesteld worden, hoeveel goede vragen worden NIET gesteld? Hoeveel goede suggesties worden niet gedaan? 

De vragen die niet worden gesteld

Wij horen regelmatig in onze trainingen en coaching trajecten voor hoogopgeleide young professionals: mag ik nog wel vragen stellen? Ik word toch geacht alles al te weten? Ik heb toch dat prachtige HBO-diploma op zak, of die mooie master?  Het is zo zonde dat deze jonge talenten onnodig lang hun weg moeten zoeken. Als er al een onboarding programma is, dan is dat een zogenaamde Academy waarin ze wegwijs worden gemaakt in het bedrijf, de organisatie en de bedrijfstak. Zeker heel goed en waardevol. Wat echter ook geleerd moet worden is hoe je een professional bent.  

Uit eigen ervaring weet ik dat er op de HBO’s best prachtige programma’s worden aangeboden, waar de student op dat moment echter nog niet aan toe is, niet op zit te wachten. Je leert op het moment dat de vragen zich aandienen, op het moment dat je er open voorstaat; dat is met kennis zo, maar evengoed ook met vaardigheden. Op de universiteiten wordt niet of nauwelijks aandacht besteed aan de soft skills. Ook uit eigen ervaring weet ik dit van mijn generatie, maar helaas ook van die van mijn kinderen. Eeuwig zonde vind ik dat! 

Persoonlijk leiderschap als ontwikkelbehoefte

Het gaat hierbij niet alleen om de eerder genoemde communicatieve vaardigheden, maar vooral ook over je persoonlijk leiderschap. De stip aan de horizon is bereikt, je hoort bij die 56,4% hoog opgeleiden.  

Wat is dan jouw nieuwe doel, wie wil je zijn? Wat wil je betekenen voor de maatschappij, voor de organisatie waar je voor gaat werken? Hoe kies je die? Hoe richt je je werkweek in, als je niet meer wordt geleefd door het ritme van de collegeweken en tentamenperiodes? Hoe bepaal je wat belangrijk is voor jou? 

Pas als jij je drijfveren kent, als je weet wat jouw missie is, kun je volop je bijdrage leveren en kunnen de werkgevers het potentieel van deze aanstormende talenten volledig benutten. 

Dat is ook de behoefte van deze groep millennials en GenZ blijkt keer op keer uit gedegen onderzoek.   

Wat zou het mooi zijn als HR echt met de young professionals praat om te horen waar zij behoefte aan hebben. Wat er nodig is om je snel thuis te voelen in de organisatie om je bijdrage te kunnen leveren. Dat is waar behoefte aan is.

Workshop “Leiding geven aan Young Professionals”

Als je als HR verantwoordelijke of leidinggevende niet zelf uit de doelgroep komt, dan praten wij je graag bij in onze workshop “Leiding geven aan Young Professionals”. Deze bieden we zowel met open inschrijvingen als incompany aan.  

 

Wil je meer weten over de workshop “Leidinggeven aan Young Professionals”? 

Deel op Social Media
Scroll naar boven